Typy motorů - hub nebo mid drive?

Na elektromotory v motorkách se můžeme podívat z různých úhlů pohledu. Co je zpravidla zřejmé na první pohled je to, zda je motor typu hub nebo typu mid drive.

Hub motor Hub motor je součástí zadního kola a výrazně tak šetří prostor uprostřed skútru, který je možné využít pro umístění baterií, příp. jako úložný prostor. Vzhledem k tomu, jaký je na elektroskútrech a elektromotorkách kvůli bateriím nedostatek úložného prostoru, je toto vítaný benefit. Dalšími benefity jsou snadnější výroba a tím i snadnější údržba a levnější cena. Při běžném provozu po rovině rozdíl prakticky nepoznáš a tak tento typ motoru mezi běžnými skútry zcela převládá.

Mid drive motor je umístěný ve středu motorky, podobně jako u běžného spalovacího motoru, a se zadním kolem je spojený řetězem nebo častěji řemenem. Toto řešení najdeme častěji u silnějších a dražších modelů a to hlavně kvůli tomu, že mid drive motory mají mnohem vyšší účinnost a kroutící moment (sílu, kterou dokážou otáčet kolem), což se projeví zejména při stoupání do kopce. Také má díky umístění ve středu motorka nižší a lépe umístěné těžiště. Mid drive motor

Druhým možným pohledem a příp. i kritériem pro výběr může být značka elektromotoru. V současné době trhu dominují německé motory Bosch a značka QS Motor, což je pravděpodobně jednička mezi čínskými výrobci. QS Motor je už natolik etablovaná značka, že se nedá říct, že by čínské motory byly převážně v levnějších motorkách a ty německé v dražších. Klidně potkáš levný skútr s 2kW Boschem a klidně potkáš silnou velkou motorku s 8kW motorem QS. Jde spíš o preferenci výrobce.

Třetím kritériem při výběru může být výkon motoru. Ten úzce souvisí s maximální rychlostí motorky, s jejím zrychlením a tahem do kopce a ovlivňuje, jaký řidičák pro řízení potřebuješ, o tom píšeme v jiném článku. Městské skútry s max rychlostí do 45km/h používají motory o výkonu 1-3kW. Pokud budeš jezdit sám, vystačíš si s výkonem kolem 1-2kW, při pravidelných jízdách ve dvou už by to chtělo přiklonit se spíš k těm 3kW.

Větší skútry a motorky s ambicí vyjet i mimo město a to rychlostí aspoň 70km/h budou mít motory v rozmezí 4-6kW, ty nejsilnější i k 10kW.

Úplně samostatnou kategorií jsou pak sportovní motorky směle konkurující závodním spalovacím strojům, které můžou mít motory o výkonu třeba 120kW a dosahovat maximální rychlosti přes 250km/h. O takových ale jindy ;-)

WhatsApp e-skoot Testovací jízda zdarma